پایگاه خبری تحلیلی امید آذربایجان

ذخیره بیش از یک‌هزار میلیون مترمکعب آب پشت سدهای آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی خبر داد: ذخیره بیش از یک‌هزار میلیون مترمکعب آب پشت سدهای آذربایجان غربی اخبار آذربایجان غربی/اخبار ارومیه/مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان

آب منطقه ای,آذربایجان غربی,کیومرث دانشجو,اخبار ارومیه,آب,سد,

کد مطلب: 48
ذخیره بیش از یک‌هزار میلیون مترمکعب آب پشت سدهای آذربایجان غربی
تاریخ انتشار : یکشنبه 02 اسفند 1394 ساعت 17:11
ذخیره بیش از یک‌هزار میلیون مترمکعب آب پشت سدهای آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی خبر داد:

ذخیره بیش از یک‌هزار میلیون مترمکعب آب پشت سدهای آذربایجان غربی

اخبار آذربایجان غربی/اخبار ارومیه/مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: تا تاریخ ١٧ بهمن ٩٤ معادل یک‌هزار و ۵٩ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای آذربایجان غربی ذخیره شده که نسبت به مدت مشابه سال آبی ٩٣ افزایش ١٢.۵ درصدی داشته است.

 

کیومرث دانشجو اظهار داشت: منابع آبی آذربایجان غربی محدود بوده و در حال حاضر ١٢ سد مخزنی در استان قابل بهره‌برداری است.

 

وی افزود: سدهای بوکان، مهاباد، حسنلو، ساروق، زولا، دریک، شهرچایی، بارون، شهید قنبری، آغ‌چای، قیقاج و ارس٢ از جمله سدهای موجود در استان هستند که مورد استفاده قرار گرفته و منابع آبی کشاورزی و مصرفی داخل شهرها و روستاهای آذربایجان غربی را تامین می‌کنند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی به حجم آب‌های ذخیره شده در پشت سدها اشاره و اضافه کرد: تا تاریخ ١٧ بهمن ٩٤ معادل یک‌هزار و ۵٩ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای آذربایجان غربی ذخیره شده که نسبت به مدت مشابه سال آبی ٩٣ افزایش ١٢.۵ درصدی داشته است.

 

وی ۵٧ درصد از حجم مخازن سدهای آذربایجان غربی را پر اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه عملیاتی مصوبه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه حجم پیش‌بینی شده برای رهاسازی به دریاچه ارومیه از سدهای بوکان، حسنلو، ساروق و زولا در سال ٩٤ معادل ١٨٨ میلیون متر مکعب است.

 

دانشجو ادامه داد: طی ماه‌های آذر، دی و بهمن سال ٩٤ تا تاریخ ١٧ بهمن امسال ١٦٦ میلیون مترمکعب از سدهای بوکان و حسنلو به دریاچه ارومیه رهاسازی شده و از سد حسنلو همچنان در حال انجام است و تا رسیدن به میزان ابلاغی کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه رهاسازی ادامه دارد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: حجم ابلاغی رهاسازی از حوضه زرینه‌رود(سد بوکان و سد ساروق) به میزان ١٢١ میلیون مترمکعب طی دو مرحله عملیاتی شد، اما با توجه به افزایش نزولات آسمانی و حجم آب ورودی به سد بوکان، مرحله سوم رهاسازی از این سد به میزان ٦٠ میلیون مترمکعب بر اساس ابلاغیه شرکت مدیریت منابع آب ایران از تاریخ ١٤ بهمن ٩٤ آغاز می‌شود.

 

وی از اجرایی شدن رهاسازی آب از سد زولا بر اساس برنامه عملیاتی ابلاغی شرکت مدیریت منابع آب ایران در اسفندماه امسال خبر داد و گفت: تلاش می‌شود منابع آبی آذربایجان غربی به شکل احسن مدیریت شود تا از هدررفت این منابع مقابله شده و استفاده بهینه شود.


برچسب ها : , , , , , ,
کد امنیتی رفرش
عنوان
logo-samandehi
چندرسانه ای